Breng mij naar het informatiepaneel!


Rond 09:00 uur ‘s morgens, op 10 februari 1944, stegen 169 B-17 Flying Fortress bommenwerpers op van Engelse vliegvelden en formeerden zich boven de Noordzee. De formatie volgde een route over het zuiden van het IJsselmeer, om vervolgens via Zwolle en Almelo ter hoogte van Lingen, Duitsland binnen te vliegen. Rond het middaguur werd Braunschweig gebombardeerd, waarna de hele luchtvloot weer via Nederland westwaarts naar Engeland vloog. Tijdens de gehele vlucht werden zij geëscorteerd door twee Fighter Groups P-38 Lightnings, één Fighter Group P-51 Mustangs en acht Fighter Groups P-47 Thunderbolts. In totaal vlogen zij 466 missies die dag. Van de bommenwerpers werd 21% afgeschreven, een verlies van dertig bommenwerpers. Van de 292 Luftwaffe toestellen die ingezet waren, keerden vijftig niet terug (17%).

Om 12:16 uur stegen 25 Fw 190 jagers van het 1. Staffel, Jagdgeschwader 11 (1./JG 11) op van vliegveld Rheine. Vervolgens namen deze toestellen de terugkerende bommenwerpers van de 388th Bomb Group onder vuur. Dit gebeurde rond 12:45 uur in het gebied boven Meppen en Lingen.

Duitse Focke Wulf Fw 190 jagers die verschillende Amerikaanse B-17 Flying Fortresses onder vuur nemen

Bron: YouTube

Boven het Nederlandse grensgebied werd de Amerikaanse jager-escorte van de bommenwerpers afgelost door een nieuwe groep jagers. Hierdoor waren de Duitse jagers op dat moment sterk in de minderheid. Er vond hier dan ook een hevig luchtgevecht plaats. Voor de Duitse jagers is het lastig bij om dichtbij de Amerikaanse bommenwerpers te komen: zij worden telkens verdreven door de escortejagers. Dit overkomt ook Unteroffizier Arno Matthes, vliegende in Fw 190A-7 Wnr. 430669, van 1./JG 11.

Een Fw 190A-7 van 1./JG 11 wordt bijgetankt en voorzien van nieuwe munitie, maart 1944

Voor meer informatie over Arno P. Matthes, klik op onderstaande uitvouwbare balk.

Arno Paul Matthes werd geboren op 26 september 1918 in Plauen, Vogtland. Van beroep was hij loodgieter, voor hij vlieger werd bij de Luftwaffe. Uiteindelijk kreeg hij identificatienummer '68 454 / 357'.

In zijn medische keuring, ondergaan in Brussel op 10 januari 1941, stelt de arts dat Arno fysiek een goede indruk maakt. Zijn rechter oog werd beschreven als 'licht ambopisch' (lui oog) maar binnen de toelaatbare eis. Over zijn oren en neurologisch stelsel heeft de arts niks te melden. De keuring wordt dan ook afgesloten met "geschikt als militaire piloot en parachutist".

Op 10 februari 1944 werd Arno neergeschoten. Hij wist het toestel niet tijdig te verlaten, en kwam bij de crash om het leven. 

Tijdens een poging om dichterbij de bommenwerpers te geraken, werd Arno Matthes aangevallen door de Amerikaanse escortejagers. Hij weet deze aanval niet op tijd af te wenden en werd neergeschoten. Unteroffizier Arno Matthes kwam bij de crash om het leven.

De Gräberkartei met betrekking tot Unteroffizier Arno Paul Matthes

Naast Fw 190A-7 Wnr. 430669 stortten er op 10 februari 1944 nog veel meer toestellen in het grensgebied neer. Bij drie andere toestellen hiervan heeft Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe een Lost Wings informatiepaneel geplaats. Zie het kaartje voor de andere crashes:

Klik hier voor meer informatie!

Klik hier voor meer informatie!

Klik hier voor meer informatie!

Klik hier voor meer informatie!

Laten we de herinnering levendig houden aan wat Unteroffizier Arno Paul Matthes gedaan heeft voor zijn vaderland.

Arno P. Matthes

Piloot

KIA

De piloot van Fw 190A-7 Wnr. 430669, Unteroffizier Arno Paul Matthes, ligt begraven te Lingen.

Rust in vrede.

Het graf van Arno Paul Matthes

Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!

Bronnen:

  • Archief Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe
  • Bundesarchiv B 578/Matthes, Arno
  • Einsatz in der Reichsverteidigung von 1939 bis 1945, Jagdgeschwader 1 und 11 (Teil 2) – Jochen Prien & Peter Rodeike
  • Day Fighters in the Defence of the Reich, a War Diary, 1942-45 – Donald Caldwell

Dit Lost Wings informatiepaneel is mogelijk gemaakt door de Eems Dollard Regio (EDR).

Andere partners in dit project waren: Erdöl-Erdgas-Museum Twist, Gemeinde Twist, Heimatverein Twist e.V., Heimatfreunde Emlichheim und Umgebung e.V., Historische Vereniging Nei-Schoonebeek, Interessen-Kameradschaft zur Aufklärung, Regelung und Untersuchung von Suchfällen (IKARUS), Samtgemeinde Emlichheim en Stichting Jonkgoód.

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.