Breng mij naar het informatiepaneel!
Op 20 april 1945 stegen twee Britse Mustangs van RAF 268 Squadron op voor een gewapende verkenning in het gebied van de Waddeneilanden. Het tweetal steeg om 10:57 uur op vanaf vliegbasis Twente (B.106). De vlucht werd geleid door Flight Lieutenant Brian Thirtle, die vloog in Mustang FD560 -F. Hij werd vergezeld door Flight Lieutenant Eric Reginald King Philpott, vliegende in Mustang FR908 -S. RAF 268 Squadron vloog vanaf 1942 met de Mustang fotoverkenning en ‘Intruder’ (het binnendringen van vijandig luchtruim om vijandelijk materieel aan te vallen) missies.
Brian Thirtle was geen onbekende als het aankwam op deze ‘Intruder’ missies. Tijdens meerdere van zulke vluchten wist Brian verschillende Duitse doelen te bestoken met zijn boordwapens.
Zogenaamde ‘gun camera’ beelden van twee door Brian Thirtle gevlogen missies op 2 maart en 12 april 1945. Het eerste deel lijkt een Duitse Ar 234 straalbommenwerper weer te geven die even later neerstort. Het tweede deel toont verschillende gronddoelen die worden aangevallen.
Bron: IWM
Voor meer informatie over Brian Thirtle, klik op onderstaande uitvouwbare balk.
Flight Lieutenant Brian Thirtle
Brian Thirtle werd geboren op 19 oktober 1921 in Hertfordshire, Engeland als zoon van Harry George Thirtle en Kathleen Mary Clark. Brian had één broer.
Brian meldde zich al in het begin van de oorlog aan voor bij de Royal Air Force. Hier werd hij toegelaten en kon hij beginnen aan zijn opleiding tot piloot. Brian kreeg identificatienummer '1181857'. Op 8 mei 1941 werd Brian bevorderd tot Pilot Officer (op proeftijd) en op 8 augustus 1942 tot Flying Officer. Een jaar later, op 8 augustus 1943, werd Brian bevorderd tot Flight Lieutenant. Zijn nieuwe identificatienummer was '67065'.
Na zijn opleiding voltooid te hebben werd Brian toebedeeld aan RAF 63 Squadron. Hier vloog hij voornamelijk zogenaamde 'Popular' missies; fotoverkenning missies langs de Franse kust. Bij RAF 63 Squadron vloog Brian de volgende missies:
-
2 december 1943; Popular missie, in Mustang ?
-
4 december 1943; Popular missie, in Mustang ?
-
12 december 1943; Popular missie, in Mustang ?
-
13 december 1943; Popular missie (Frankrijk), in Mustang ?
-
22 december 1943; Popular missie (Beauvoir), in Mustang ?
-
30 december 1943; Popular missie (Siracourt-Le Meillard-Gueschart), in Mustang ?
Op 3 januari 1944 trouwde Brian met Annette Isobel Hopkins in St.Edward the Confessor RC Church, te Golders Green, Engeland.
Op 5 februari 1944 vloog Brian in een De Havilland DH-89A 'Dominie' naar RAF Dyce, bij Aberdeen. Onderweg brak de pitotbuis af (die de snelheid van het toestel werd afgeleid), waardoor Brian bij de landing crashte. Het toestel raakte licht beschadigd aan de neus. Brian keerde per trein terug naar RAF Turnhouse.
Op 9 februari 1944 vloog Brian samen met Flying Officer J.S. Gordon naar Edinburgh voor een oefening met het daar bevindende afweergeschut.
Een foto gepubliceerd in de The Tatler op 29 maart 1944 met als bijschrift "RAF officieren en hun huisdieren". Brian is te zien uiterst links.
Op 15 februari 1944 werd Brian samen met Flying Officer J. Mills toebedeeld aan het vliegdekschip HMS Ravager te Greenock. HMS Ravager was een in Amerika gebouwd vliegdekschip wat in 1943 overgedragen werd aan de Royal Navy. Na een korte tijd dienst te hebben gedaan als konvooi escorte in de Atlantische oceaan fungeerde het schip als een vliegdek-landings trainingsschip. Op 20 februari 1944 keerden Brian en Flying Officer J. Mills weer terug naar RAF 63 Squadron.
HMS Ravager voor de Schotse kust bij Greenock (links) en een Spitfire die een landing maakt op het vliegdek van HMS Ravager
Bron: IWM
Op 23 februari 1944 deelden Brian en Squadron Leader M. Savage hun vliegervaringen met op de Tiger Moth aan nieuwe bemanningen. Op 26 februari 1944 ging Brian met verlof, waarna hij op 6 maart 1944 werd overgeplaatst naar 'Headquarters' van No.84 Group.
Een foto gepubliceerd in de The Tatler op 7 juni 1944 met als bijschrift "Officieren van een RAF Squadron ergens in het noorden". Brian is te zien zittende als derde van rechts.
Hiervandaan werd hij op 29 oktober 1944 toebedeeld aan RAF 268 Squadron te Deuren, België. Later verhuisde het Squadron naar Gilze-Rijen, Mill en Twente. Brian vloog bij RAF 268 Squadron de volgende missies:
-
2 november 1944; Tactical Reconnaissance (Bergen op Zoom-Rotterdam-Utrecht-Breda), in Mustang FD481
-
5 november 1944; Tactical Reconnaissance (Tholen-Rotterdam-Utrecht-Tilburg), in Mustang FD475
-
6 november 1944; Photo Reconnaissance (Zwolle-Amersfoort), in Mustang FD564
-
7 november 1944; Photo Reconnaissance (Zwolle-Apeldoorn-Amersfoort-Deventer-Arnhem), in Mustang FD498
-
8 november 1944; Photo Reconnaissance (Zwolle-Amersfoort-Deventer), in Mustang FD481
-
9 november 1944; Tactical Reconnaissance (Drimmelen-Utrecht-Harderwijk-Apeldoorn), in Mustang FD481
-
11 november 1944; Tactical Reconnaissance (Hollandsdiep-Rotterdam-Breukelen-Zeist-Drimmelen), in Mustang FD441
-
13 november 1944; Tactical Reconnaissance (Drimmelen-Zeist-Harderwijk-Apeldoorn-Wageningen), in Mustang FD685
-
18 november 1944; Tactical Reconnaissance (Schouwen-Katwijk-Woerden-Rotterdam-Nordweg), in Mustang FD441
-
21 november 1944; Tactical Reconnaissance (Drimmelen-Zeist-Harderwijk-Apeldoorn-Wageningen), in Mustang FD498
-
25 november 1944; Tactical Reconnaissance (Schouwen-Katwijk-Woerden-Rotterdam-Nordweg), in Mustang FD558
-
27 november 1944; Tactical Reconnaissance, in Mustang FD558
-
29 november 1944; Tactical Reconnaissance (Schouwen-Katwijk-Vyderden-Amsterdam-Utrecht-Gorichem-Hollandsdiep), in Mustang FD475
-
2 december 1944; Tactical Reconnaissance, in Mustang FD506
-
4 december 1944; Photo Reconnaissance (Nijmegen), in Mustang FR895
-
4 december 1944; Tactical Reconnaissance (Nijkerk-Harderwijk-Kampen-Zwolle-Zutphen), in Mustang FD471
-
5 december 1944; Arty Reconnaissance (Geertruidenberg), in Mustang FD560
-
7 december 1944; Tactical Reconnaissance (Schouwen-Katwijk-Woerden-Amsterdam-Utrecht-Gorichem-Hollandsdiep), in Mustang FD478
-
10 december 1944; Tactical Reconnaissance (Nijkerk-Harderwijk-Kampen-Zwolle-Zutphen), in Mustang FD475
-
11 december 1944; Photo Reconnaissance, in Mustang FD535
-
15 december 1944; Tactical Reconnaissance (Zuider Zee), in Mustang FR913
-
15 december 1944; Tactical Reconnaissance (Doetichem-Loo-Goch-Wesel), in Mustang FR895
-
17 december 1944; Tactical Reconnaissance (Wageningen-Apeldoorn-Zutphen-Kampen), in Mustang FD538
-
18 december 1944; Tactical Reconnaissance, in Mustang FR918
-
6 januari 1945; Tactical Reconnaissance (Arnhem-Borculo-Bocholt-Kranenburg), in Mustang FD481
-
14 januari 1945; Tactical Reconnaissance (Wesel-Boxmeer-Homburg-Venlo), in Mustang FR912
-
14 januari 1945; Tactical Reconnaissance (Arnhem-Apeldoorn-Borculo-Loo), in Mustang FR903
-
16 januari 1945; Tactical Reconnaissance (Arnhem-Apeldoorn-Borculo-Loo), in Mustang FR918
-
17 januari 1945; Tactical Reconnaissance (Leeuwen-Hilversum-Harderwijk-Apeldoorn-Arnhem), in Mustang FR921
-
22 januari 1945; Tactical Reconnaissance (Arnhem-Apeldoorn-Borculo-Loo), in Mustang FR938
-
22 januari 1945; Photo Reconnaissance (Utrecht), in Mustang FR935
-
23 januari 1945; Tactical Reconnaissance (Hertogen Bosch-Schoonhoven-Langeraar-Hilversum-Leeuwen), in Mustang FD476
-
24 januari 1945; Tactical Reconnaissance (Arnhem-Apeldoorn-Borculo-Loo), in Mustang FR903
-
24 januari 1945; Tactical Reconnaissance, in Mustang FR903
-
27 januari 1945; Tactical Reconnaissance (Arnhem-Borculo-Bocholt-Kranenburg), in Mustang FR936
-
29 januari 1945; Tactical Reconnaissance (Schouwen-Katwijk-Langeraar-Schoonhoven-Hertogen Bosch), in Mustang FR938
-
1 februari 1945; Tactical Reconnaissance, in Mustang FD535
-
2 februari 1945; Tactical Reconnaissance (Kranenburg-Bocholt-Wesel-Boxmeer), in Mustang FR930
-
3 februari 1945; Tactical Reconnaissance (Kranenburg-Bocholt-Wesel-Boxmeer), in Mustang FR903
-
16 februari 1945; Tactical Reconnaissance (Leeuwen-Hilversum-Harderwijk-Apeldoorn-Arnhem), in Mustang FR919
-
21 februari 1945; Tactical Reconnaissance (Hertogen Bosch-Schoonhoven-Langeraar-Hilversum-Leeuwen), in Mustang FR919
-
21 februari 1945; Arty Reconnaissance (Goch-Rees), in Mustang FR939
-
22 februari 1945; Arty Reconnaissance (Weeze), in Mustang FR903
-
24 februari 1945; Arty Reconnaissance (Weeze), in Mustang FR903
-
24 februari 1945; Tactical Reconnaissance, in Mustang FD475
-
25 februari 1945; Tactical Reconnaissance (Hertogen Bosch-Schoonhoven-Langeraar-Hilversum-Leeuwen), in Mustang FR879
-
26 februari 1945; Weather & Tactical Reconnaissance (Kleve-Bocholt-Wesel-Geldern), in Mustang FR921
-
27 februari 1945; Tactical Reconnaissance (Leeuwen-Hilversum-Harderwijk-Apeldoorn-Arnhem), in Mustang FR897
-
1 maart 1945; Arty Reconnaissance (Xanten), in Mustang FR938
-
2 maart 1945; Arty Reconnaissance (Wesel), in Mustang FR906
-
3 maart 1945; Photo Reconnaissance (de Rijn bij Emmerich), in Mustang FR906
-
5 maart 1945; Tactical Reconnaissance (Emmerich-Sudlohn-Dorken-Wesel), in Mustang FR903
-
9 maart 1945; Tactical Reconnaissance (Emmerich-Bocholt-Sudlohn-Dorken-Wesel-Marienbaum), in Mustang FR896
-
10 maart 1945; Tactical Reconnaissance (Emmerich-Bocholt-Sudlohn-Dorken-Wesel-Marienbaum), in Mustang FD560
-
11 maart 1945; Tactical Reconnaissance (Schouwen-Katwijk-Langeraar-Hertogen Bosch), in Mustang FD541
-
12 maart 1945; Tactical Reconnaissance (Hertogen Bosch-Langeraar-Hilversum-Rhenen), in Mustang FD541
-
13 maart 1945; Tactical Reconnaissance (Hertogen Bosch-Slootdijk-Harderwijk-Wageningen), in Mustang FD475
-
14 maart 1945; Tactical Reconnaissance (Dordrecht-Langeraar-Slootdijk-Hertogen Bosch), in Mustang FR921
-
15 maart 1945; Tactical Reconnaissance (Schouwen-Katwijk-Langeraar-Dordrecht), in Mustang FR939
-
25 maart 1945; Tactical Reconnaissance (Zutphen-Deventer), in Mustang FR919
-
26 maart 1945; Tactical Reconnaissance (Emmerich-Borculo-Groenlo-Borken), in Mustang FR935
-
28 maart 1945; Tactical Reconnaissance (Emmerich-Borculo-Ahaus-Leusden-Anhault), in Mustang FD475
-
30 maart 1945; Arty Reconnaissance (Ten noorden van Emmerich), in Mustang FR937
-
31 maart 1945; Tactical Reconnaissance (Wageningen-Harderwijk-Deventer-Arnhem), in Mustang FR896
-
3 april 1945; Tactical Reconnaissance (Wageningen-Barneveld-Zutphen-Emmerich), in Mustang FR897
-
6 april 1945; Weather & Tactical Reconnaissance (Meppel-Hardenberg-Emmen-Assen), in Mustang FD560
-
8 april 1945; Tactical Reconnaissance (Meppel-Hardenberg-Emmen-Assen), in Mustang FD560
-
10 april 1945; Tactical Reconnaissance (Meppel-Hardenberg-Emmen-Assen), in Mustang FD560
-
11 april 1945; Tactical Reconnaissance (Meppel-Hardenberg-Emmen-Assen), in Mustang FR919
-
11 april 1945; Tactical Reconnaissance (Wageningen-Harderwijk-Nunspeet-Deventer), in Mustang FR896
-
12 april 1945; Tactical Reconnaissance (Hertogen Bosch-Slootdijk-Harderwijk-Wageningen), in Mustang FR919
-
13 april 1945; Contact Car Cooperation (Groningen), in Mustang FR903
-
17 april 1945; Tactical Reconnaissance (Hertogen Bosch-Slootdijk-Harderwijk-Wageningen), in Mustang FR937
-
18 april 1945; Tactical Reconnaissance (Barneveld-Harderwijk-Amsterdam-Gouda), in Mustang FR908
-
19 april 1945; Tactical Reconnaissance (Barneveld-Harderwijk-Amsterdam-Gouda), in Spitfire NH836
-
20 april 1945; Tactical Reconnaissance (Waddeneilanden), in Mustang FD560 (van deze missie keerde Brian niet terug)
Tijdens zijn laatste missie wist Brian zijn toestel tijdig te verlaten. Hij kwam gewond aan zijn parachute bij Delfzijl neer en werd al snel gevangen genomen. Hij werd over de Dollard verscheept en in Emden opgenomen in het Marine-Lazarett. Hier verbleef Brian tot zijn bevrijding op 6 mei 1945.
Brian keerde terug naar Engeland, waar hij samen met zijn vrouw drie kinderen kreeg.
Brian kwam op 26 oktober 1988 te overlijden in Harefield, Engeland.
Op 7 juli 1941 plaatste de Amerikaanse luchtmacht een order voor 150 P-51 Mustangs voor de Britten onder de ‘Lend-Lease’ bepalingen. In 1942 werden er 92 P-51 Mustangs geleverd die bij de RAF in dienst gingen als Mustang Mk.Ia. Mustang FD560 werd in Amerika gebouwd als P-51 met serienummer 41-37462.
Terwijl het tweetal boven Delfzijl vloog, werden zij onder vuur genomen door accuraat Duits Flak. Het toestel van Flight Lieutenant Brian Thirtle werd hierdoor geraakt en zodanig beschadigd dat de piloot genoodzaakt was het toestel met zijn parachute te verlaten. Het toestel stortte niet ver buiten Delfzijl neer waarna het hevig begon te branden.
Om 11:24 uur meldde Batterie Nansum, net ten noorden van Delfzijl, “1 Fallschirm mit Mann in 140°” en om 12:02 uur kwam de melding “Um 11.17 hat Geschütz 91 1 Spitfire abgeschossen, Pilot mit Fallschirm abgesprungen und festgenommen” binnen. Hoogstwaarschijnlijk werd het toestel verkeerd geïdentificeerd, en betrof dit in feite Mustang FD560 -F gevlogen door Flight Lieutenant Brian Thirtle.
Mustang Mk.Ia FD474 -K van 268 Squadron
Bron: World War Photos
Laten we de herinnering levendig houden aan wat Flight Lieutenant Brian Thirtle voor onze vrijheid deed.
Brian Thirtle
Piloot
POW
Brian Thirtle, piloot van Mustang FD560 -F, wist zijn toestel tijdig te verlaten en werd spoedig gevangen genomen. Hij werd afgevoerd en behandeld in het Marine-Lazarett in Emden.
Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!
Bronnen:
- Archief Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe
- Collectie Oorlogsmuseum Middelstum
- World War Photos
- Imperial War Museum