Breng mij naar het informatiepaneel!
Rond 09:00 uur ‘s morgens, op 10 februari 1944, stegen 169 B-17 Flying Fortress bommenwerpers op van Engelse vliegvelden en formeerden zich boven de Noordzee. De formatie volgde een route over het zuiden van het IJsselmeer, om vervolgens via Zwolle en Almelo ter hoogte van Lingen, Duitsland binnen te vliegen. Rond het middaguur werd Braunschweig gebombardeerd, waarna de hele luchtvloot weer via Nederland westwaarts naar Engeland vloog. Tijdens de gehele vlucht werden zij geëscorteerd door twee Fighter Groups P-38 Lightnings, één Fighter Group P-51 Mustangs en acht Fighter Groups P-47 Thunderbolts. In totaal vlogen zij 466 missies die dag. Van de bommenwerpers werd 21% afgeschreven, een verlies van dertig bommenwerpers. Van de 292 Luftwaffe toestellen die ingezet waren, keerden vijftig niet terug (17%).
Om 12:16 uur stegen de 25 Fw 190 jagers van het 3. Staffel, Jagdgeschwader 11 op van vliegveld Rheine. Zij waren ‘s ochtends onderweg naar het gebied om de bommenwerpers te onderscheppen, maar ze waren te laat. Ze besloten te landen op vliegveld Rheine en werden daar opnieuw afgetankt. Vervolgens namen deze toestellen de terugkerende bommenwerpers van de 388th Bomb Group onder vuur. Dit gebeurde rond 12:45 uur in het gebied boven Meppen en Lingen.
Duitse Fw 190 jagers die verschillende Amerikaanse B-17 Flying Fortresses onder vuur nemen
Bron: YouTube
Boven het Nederlandse grensgebied werd de Amerikaanse jager-escorte van de bommenwerpers afgelost door een nieuwe groep jagers. Hierdoor waren de Duitse jagers op dat moment sterk in de minderheid. Desalniettemin trachtten de Duitse jagers de Amerikaanse bommenwerpers aan te vallen. Ook Unteroffizier Martin W. Weipprecht, vliegende in zijn Fw 190A-7 Wnr. 430690, zette verwoed de aanval in.
De Gräberkartei met betrekking tot Unteroffizier Martin Weipprecht
Het is onbekend wat er zich precies heeft afgespeeld in de lucht boven zuidoost-Drenthe en de aanliggende grensstreek. Wat wel duidelijk is, is dat het toestel van Unteroffizier Martin Weipprecht zich met volle snelheid de grond in boort. Vlak voordat het toestel de grond raakt, weet Unteroffizier Martin Weipprecht het toestel te verlaten. Echter door de geringe hoogte opende zijn parachute onvolledig, waardoor hij op de grond klapte.
Voor meer informatie over Martin W. Weipprecht, klik op onderstaande uitvouwbare balk.
Unteroffizier Martin Wilhelm Weipprecht
Martin Wilhelm Weipprecht werd geboren op 2 november 1920 als zoon van Ernst Weipprecht en Luise Rückle. Martin had vijf broers en zussen; Anne, Ruth, Otto, Elsbeth en Heide. Zijn één jaar oudere broer Ernst stierf op 2-jarige leeftijd in 1921. Het gezin woonde in Bönnigheim.
Martin was van beroep koopmansassistent.
Na in dienst te zijn gekomen bij de Luftwaffe kreeg Martin uiteindelijk identificatienummer '68 455 / 333'.
Tijdens zijn medische keuring op 23 november 1939 omschrijft Hoofd Arts Dokter Huber de fysieke en mentale gesteldheid van Martin. Er worden geen pathologische bevindingen op het gebied van zijn interne organen en zenuwstelsel. Zijn oren, ogen en neus worden als normaal omschreven. De psychologische-karakteristieke beoordeling luidde als volgt: "Weipprecht is geschikt voor militaire dienst, geschikt als parachutist".
Op 17 oktober 1943 trouwde Martin met Annemarie Irene Jentsch, uit Leipzig. Samen hadden ze één dochter: Karin. Zij werd drie weken, op 19 januari 1944, voor haar vaders dood geboren.
Op 10 februari 1944 werd Martin neergeschoten. Hij wist zijn toestel nog te verlaten, maar overleefde zijn sprong door onbekende redenen niet.
Vermoedelijk is het toestel geraakt door een boordschutter van een B-17 Flying Fortress, of is het aangeschoten door een Amerikaanse jager. Unteroffizier Martin Weipprecht komt om het leven bij de crash van Fw 190A-7 Wnr. 430690. Toen Unteroffizier Martin Weipprecht werd gevonden lag zijn parachute uitgetrokken, maar niet uitgevouwen, achter hem op de grond. Hij was 23 jaar oud.
Naast Fw 190A-7 Wnr. 430690 stortten er op 10 februari 1944 nog veel meer toestellen in het grensgebied neer. Bij drie andere toestellen hiervan heeft Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe een Lost Wings informatiepaneel geplaats. Zie het kaartje voor de andere crashes:
Laten we de herinnering levendig houden aan wat Unteroffizier Martin Wilhelm Weipprecht gedaan heeft voor zijn vaderland.
Martin W. Weipprecht
Piloot
KIA
De piloot van Fw 190A-7 Wnr. 430690, Unteroffizier Martin Wilhelm Weipprecht, werd begraven te Bönnigheim.
Rust in vrede.
Het familiegraf van de familie Weipprecht met rechtsonder de vermelding van Martin W. Weipprecht
Met dank aan Kurt Sartorius
Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!
Bronnen:
- Archief Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe
- Bundesarchiv B 578/Weipprecht, Martin
- Einsatz in der Reichsverteidigung von 1939 bis 1945, Jagdgeschwader 1 und 11 (Teil 2) – Jochen Prien & Peter Rodeike
- Day Fighters in the Defence of the Reich, a War Diary, 1942-45 – Donald Caldwell
Dit Lost Wings informatiepaneel is mogelijk gemaakt door de Eems Dollard Regio (EDR).
Andere partners in dit project waren: Erdöl-Erdgas-Museum Twist, Gemeinde Twist, Heimatverein Twist e.V., Heimatfreunde Emlichheim und Umgebung e.V., Historische Vereniging Nei-Schoonebeek, Interessen-Kameradschaft zur Aufklärung, Regelung und Untersuchung von Suchfällen (IKARUS), Samtgemeinde Emlichheim en Stichting Jonkgoód.