Breng mij naar het informatiepaneel!
Rond 09:00 uur ‘s morgens, op 10 februari 1944, stegen 169 B-17 Flying Fortress bommenwerpers op van Engelse vliegvelden en formeerden zich boven de Noordzee. De formatie volgde een route over het zuiden van het IJsselmeer, om vervolgens via Zwolle en Almelo ter hoogte van Lingen, Duitsland binnen te vliegen. Rond het middaguur werd Braunschweig gebombardeerd, waarna de hele luchtvloot weer via Nederland westwaarts naar Engeland vloog. Tijdens de gehele vlucht werden zij geëscorteerd door twee Fighter Groups P-38 Lightnings, één Fighter Group P-51 Mustangs en acht Fighter Groups P-47 Thunderbolts. In totaal vlogen zij 466 missies die dag. Van de bommenwerpers werd 21% afgeschreven, een verlies van dertig bommenwerpers. Van de 292 Luftwaffe toestellen die ingezet waren, keerden vijftig niet terug (17%).
Tussen 11:00 en 13:00 uur, toen de bommenwerpers op de heenweg waren, was er een hevig luchtgevecht tussen de Amerikaanse escortejagers en Duitse gevechtsvliegtuigen van Jagdgeschwader 1 (JG 1) en Jagdgeschwader 11 (JG 11) in het gebied van Grafschaft Bentheim en Emsland. Ook Bf 109G-6/U4 Wnr. 20745 met herkenningsteken ‘Weiße 3’ van 4. Staffel, Jagdgeschwader 11 (4./JG 11), met aan boord Unteroffizier Rudolf Lennhoff, was bij dit luchtgevecht betrokken. Hij was eerder die dag rond 10:38 uur opgestegen van vliegveld Wunstorf.
Een soortgelijke Bf 109G-6 wordt klaargezet om op te stijgen
Boven het Nederlandse grensgebied werd de Amerikaanse jager-escorte van de bommenwerpers afgelost door een nieuwe groep jagers. Hierdoor waren de Duitse jagers op dat moment sterk in de minderheid. De Duitse verliezen waren hoog: Jagdgeschwader 1 en 11 verloren die dag 35 vliegtuigen met 15 doden of vermisten en 6 gewonden. Onder hen was Unteroffizier Rudolf Lennhoff, hij stortte als gevolg van een luchtgevecht met zijn Bf 109G-6/U4 Wnr. 20745 rond 11:10 uur neer en kwam daarbij om het leven.
Voor meer informatie over Rudolf Lennhoff, klik op onderstaande uitvouwbare balk.
Unteroffizier Rudolf 'Rudi' Lennhoff
Rudolf 'Rudi' Lennhoff werd op 22 mei 1921 geboren in Berchum, Hohenlimburg. Hij was de zoon van Wilhelm en Maria Lennhoff. Daarnaast had hij twee broers en/of zussen. Voordat hij toetrad tot de Luftwaffe was Rudi een handelsassistent, en was hij in dienst om commerciële diensten te verrichten.
Na in dienst te zijn gekomen bij de werd Rudi toebedeeld aan het Flieger-Ausbildungs-Regiment 12 (Piloten Opleidings Regiment 12). Uiteindelijk kreeg hij identificatienummer '59 739 / 40'.
Tijdens zijn medische keuring op 20 januari 1940 omschrijft Assistent Arts Dokter Jansen de fysieke en mentale gesteldheid van Rudi. Er worden geen pathologische bevindingen op het gebied van zijn interne organen en zenuwstelsel. Zijn oren, ogen en neus worden als normaal omschreven.
De psychologische-karakteristieke beoordeling luidde als volgt: "Mentale vaardigheden kunnen worden omschreven als net voldoende; school en algemene kennis en reactievermogen waren over het algemeen goed. Het gedrag tijdens het onderzoek was correct. Aandoeningen van geheugen, perceptie en beoordelingsvermogen waren niet aanwezig. Afgezien van een lichte onhandigheid waren er geen nadelige karaktereigenschappen. L. maakt over het algemeen een betrouwbare en bruikbare indruk".
Ook werd omschreven dat Rudi handbal speelde, en de Hitler Jugend-prestatie insigne in ijzer (links), Hitler Jugend-prestatie insigne in zilver (rechts), Hitler Jugend-zwemdiploma A en B had verkregen.
De keuring werd afgesloten met "geschikt als militaire piloot".
Na zijn keuring werd Rudi toebedeeld aan 1. Staffel Ergänzungs-Jagd-Gruppe Ost. Hierna werd Rudi echter ingedeeld bij 1. Staffel JagdGruppe Ost und Nord, waarna hij zou gaan vliegen bij 4. Staffel, Jagdgeschwader 11.
Hier behaalde Rudi acht overwinningen;
-
26 juli 1943: B-17 HSS (herausschuss) (rang: Gefreiter)
-
8 oktober 1943: B-17 (rang: Gefreiter)
-
9 oktober 1943: B-17 (rang: Gefreiter)
-
14 oktober 1943: Onbekend (rang: Gefreiter)
-
14 oktober 1943: B-17 te Eberstadt, ten westen van Bad Mergentheim (mogelijk B-17 42-5901?) (rang: Gefreiter)
-
1 december 1943: P-47 (rang: Unteroffizier)
-
11 januari 1944: B-17 (Reference: JG 1/11 f. 1200) (rang: Unteroffizier)
-
30 januari 1944: P-47 (Reference: JG 1/11 f. 1201) (rang: Unteroffizier)
Op 30 januari 1944, toen Rudi een P-47 Thunderbolt neerschoot, werd hij zelf ook neergeschoten. Tijdens een luchtgevecht met een P-47 Thunderbolt was hij genoodzaakt zijn toestel (Messerschmitt Bf 109G-6/U4 Wnr. ? ‘Weiße 12’) te verlaten. Het toestel crashte 10 kilometer ten noorden van Apeldoorn rond 13:10 uur. Rudi kwam veilig met zijn parachute aan de grond.
Op 10 februari 1944 werd Rudi neergeschoten. Hij wist het toestel niet tijdig te verlaten, en kwam bij de crash om het leven. Het verlies van Rudi kwam als een harde klap bij Jagdgeschwader 11. Hij was een van de 'oude rotten' binnen de eenheid met veel ervaring.
Naast Bf 109G-6/U4 Wnr. 20745 stortten er op 10 februari 1944 nog veel meer toestellen in het grensgebied neer. Bij drie andere toestellen hiervan heeft Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe een Lost Wings informatiepaneel geplaats. Zie het kaartje voor de andere crashes:
Laten we de herinnering levendig houden aan wat Unteroffizier Rudolf ‘Rudi’ Lennhoff gedaan heeft voor zijn vaderland.
Rudolf Lennhoff
Piloot
MIA
In 1998 werd een melding gedaan bij de Duitse bergingsdienst van een nog onbekende crash bij Rühlertwist. Zij zouden twee weken later komen om het wrak te bergen. Toen de bergingsdienst echter ter plaatse kwam, was het enige wat nog over was een diep gat in de grond. Alle resten van het toestel, inclusief de tot dan toe onbekende piloot, waren verdwenen.
Uit onderzoek van Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe is gebleken dat dit hoogstwaarschijnlijk de crash van Unteroffizier Rudolf Lennhoff betreft. Echter, doordat alle resten verdwenen zijn, zal Rudolf Lennhoff nog altijd als vermist te boek blijven staan, ondanks dat zijn crashlocatie bekend is.
De piloot van Bf 109G-6/U4 Wnr. 20745, Unteroffizier Rudolf Lennhoff, is tot op de dag van vandaag vermist
Rust in vrede.
Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!
Bronnen:
- Archief Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe
- Bundesarchiv
- Einsatz in der Reichsverteidigung von 1939 bis 1945, Jagdgeschwader 1 und 11 (Teil 2) – Jochen Prien & Peter Rodeike
- Day Fighters in the Defence of the Reich, a War Diary, 1942-45 – Donald Caldwell
Dit Lost Wings informatiepaneel is mogelijk gemaakt door de Eems Dollard Regio (EDR).
Andere partners in dit project waren: Erdöl-Erdgas-Museum Twist, Gemeinde Twist, Heimatverein Twist e.V., Heimatfreunde Emlichheim und Umgebung e.V., Historische Vereniging Nei-Schoonebeek, Interessen-Kameradschaft zur Aufklärung, Regelung und Untersuchung von Suchfällen (IKARUS), Samtgemeinde Emlichheim en Stichting Jonkgoód.