Breng mij naar het informatiepaneel!
In de vroege morgen van maandag 23 april 1945 werd opdracht gegeven voor een offensieve missie naar het gebied rond Wilhelmshaven en Hamburg. Twaalf Mosquito’s van RAF 21 Squadron stegen in de eerste uren van 23 april 1945 op vanaf RAF Melsbroek in België. Zij werden op een zogenaamde ‘Strafing’ missie gestuurd; het aanvallen en vernietigen van alle Duitse militaire transportbewegingen die zij onderweg tegenkwamen. Eén van deze Mosquito’s was Mosquito RS532 YH-E. Aan boord waren de Canadese piloot Flying Officer George Richard Nowell en de Britse navigator Warrant Officer Second Class John Albert ‘Bert’ Haugh. Zij stegen die morgen om 02:45 uur op.
Voor meer informatie over de bemanning van Mosquito RS532 YH-E, klik op onderstaande uitvouwbare balk.
Flying Officer George Richard Nowell
George Richard Nowell werd geboren op 21 april 1924 als zoon van Charles Edward Nowell en Emmie Tritton te Winnipeg. George had één broertje, Ronald (1927) en één zusje, Pamela.
Na zijn opleiding ging George werken als accountant bij Charter Accountant. In zijn vrije tijd was George graag bezig met zijn modelvliegtuigen of met muziek. George kon ook goed piano spelen. Qua sport hield hij van hockey, curling en hardlopen.
Op een gegeven moment meldde George zich aan voor bij de Royal Canadian Air Force. Hier werd hij toegelaten en kreeg hij uiteindelijk identificatienummer 'J/26775'. George volgde zijn opleiding bij No.2 Initial Training School (ITS) van 13 september 1942 tot 7 november 1942. Zijn evaluatie hier luidde "Deze piloot heeft geen problemen met de opleiding. Hij is jong maar zou met weinig training snel volwassen moeten worden. Hij is een type dat alles wat hij heeft in zijn werk stopt en men gelooft dat hij een goede indruk zou maken als hij de kans kreeg om piloot te worden. Hij wil heel graag overzees."
Hierna werd hij toebedeeld aan No.2 Elementary Flying Training School (EFTS) te Fort William. Hier werd hij opgeleid tot piloot van de eenmotorige Tiger Moth van 7 december 1942 tot 5 februari 1943. Hier luidde zijn evaluatie "Een zeer betrouwbare enthousiaste jongen die bovengemiddelde vaardigheden toonde in zijn vliegopleiding. Mogelijk officiers materiaal." In totaal vloog George hier 68 uur en 10 minuten.
Vervolgens werd George toebedeeld aan No.11 Service Flying Training School (SFTS) te Yorkton. Hier vloog George van 8 februari 1943 tot 28 mei 1943. Ook hier werd George geschikt geacht als officier.
Krantenknipsel over de aankomst van George in Engeland, The Winnipeg Tribune, 6 november 1943
Eenmaal in Engeland aangekomen werd George toebedeeld aan No.20 (P) Advanced Flying Unit (AFU) te Croughton. Hier was George van januari tot mei 1944 te vinden. Uiteindelijk werd George op 2 mei 1944 toebedeeld aan No.9 Operational Training Unit (OTU) en op 15 augustus 1944 aan No.13 Operational Training Unit (OTU). Na hier zijn opleiding voltooid te hebben werd George op 18 oktober 1944 toebedeeld aan RAF 21 Squadron. Hier vloog hij met zijn navigator John Aalbert 'Bert' Haugh de volgende missies:
-
29 op 30 oktober 1944; Strafing, in Mosquito LR388 (tijdens deze missie werden meerdere goederentreinen beschoten)
-
2 op 3 november 1944; Strafing, in Mosquito LR353 (tijdens deze missie werd een lichtfakkel boven Rotterdam afgeworpen, dit om mogelijk doelen te verlichten. De bemanning nam echter niks noemenswaardig waar)
-
19 op 20 november 1944; Strafing, in Mosquito NS889
-
20 op 21 november 1944; Strafing, in Mosquito HR162
-
4 op 5 december 1944; Strafing, in Mosquito NS843 (tijdens deze missie werd Venlo gebombardeerd)
-
6 op 7 december 1944; Strafing, in Mosquito PZ297 (tijdens deze missie werd een onbekend doel gebombardeerd en op de terugweg werd Deldern aangevallen)
-
17 op 18 december 1944; Strafing, in Mosquito PZ297 (tijdens deze missie zou de scheepsvaart bij Lemmer worden aangevallen, echter ervaarden de eerste toestellen zware bewolking waardoor de Mosquito's teruggeroepen werden)
-
18 op 19 december 1944; Strafing, in Mosquito NS903 (tijdens deze missie werd een kruispunt gebombardeerd en vervolgens drie gemotoriseerde voertuigen met de boordwapens beschoten)
-
23 op 24 december 1944; Strafing, in Mosquito NS990
-
3 januari 1945; Strafing, in Mosquito PZ305
-
5 januari 1945; Strafing, in Mosquito NT200 (tijdens deze missie werd Schleiden gebombardeerd)
-
12 januari 1945; Strafing, in Mosquito NS990 (tijdens deze missie werd St. Vith gebombardeerd)
-
14 januari 1945; Strafing, in Mosquito NS943 (onderweg kwam de bemanning een V-1 vliegende bom tegen die zij aanvielen)
-
19 op 20 januari 1945; Strafing, in Mosquito NS990
-
22 januari 1945; Strafing, in Mosquito NS990 (tijdens deze missie werd Ophoven gebombardeerd. Onderweg werd een baken aangevallen en kwam de bemanning een V-1 vliegende bom tegen die zij aanvielen)
-
28 januari 1945; Strafing, in Mosquito PZ307 (tijdens deze missie werd een onbekende fabriek gebombardeerd)
-
4 op 5 februari 1945; Strafing, in Mosquito NS990 (tijdens deze missie werd Ommen gebombardeerd)
-
7 op 8 februari 1945; Strafing, in Mosquito NS843
-
9 op 10 februari 1945; Strafing, in Mosquito NT200
-
10 februari 1945; Strafing, in Mosquito NS990 (tijdens deze missie werd Geldern gebombardeerd)
-
14 op 15 februari 1945; Strafing, in Mosquito NS990
-
22 februari 1945; Strafing, in Mosquito NS990 (tijdens deze missie werden twee goederentreinen aangevallen en werden de bommen afgeworpen op een kruising)
-
25 op 26 februari 1945; Strafing, in Mosquito NS990 (tijdens deze missie werd Ahlen gebombardeerd)
-
28 februari 1945; Strafing, in Mosquito PZ444 (tijdens deze missie werden twee goederentreinen aangevallen en werden de bommen afgeworpen op een kruising)
-
2 maart 1945; Strafing, in Mosquito PZ444 (de missie werd vroegtijdig afgebroken omdat de generator aan boord kapot was)
-
3 op 4 maart 1945; Strafing (aan beide kanten van de Rijn in het Ruhrgebied), in Mosquito PZ444
-
7 maart 1945; Strafing (ten noorden van het Ruhrgebied), in Mosquito RS532 (tijdens deze missie werd Isselburg gebombardeerd)
-
10 maart 1945; Strafing (ter ondersteuning van het 1ste Amerikaanse Leger), in Mosquito RS532 (tijdens deze missie werd het spoorwegemplacement bij Siegburg gebombardeerd)
-
30 op 31 maart 1945; Strafing, in Mosquito RS532 (tijdens deze missie werd Fürstenau gebombardeerd)
-
31 maart op 1 april 1945; Strafing, in Mosquito RR162 (tijdens deze missie werd Hildesheim gebombardeerd)
-
2 april 1945; Strafing, in Mosquito RS532
-
3 april 1945; Strafing, in Mosquito NT124 (tijdens deze missie werd Hildesheim gebombardeerd)
-
4 april 1945; Strafing, in Mosquito RS532
-
7 april 1945; Strafing, in Mosquito RS573 (tijdens deze missie werden verschillende voertuigen onder vuur genomen)
-
9 op 10 april 1945; Strafing, in Mosquito RS532
-
11 april 1945; Strafing, in Mosquito NT200
-
12 april 1945; Strafing, in Mosquito NT200 (een half uur na opstijgen ervaarde de bemanning problemen met de motoren waarop ze besloten terug te keren)
-
15 op 16 april 1945; Strafing, in Mosquito PZ471 (tijdens deze missie werd Neumünster gebombardeerd)
-
20 april 1945; Strafing, in Mosquito NT200 (tijdens deze missie werd een stuk van de Autobahn aangevallen)
-
23 april 1945; Strafing, in Mosquito RS532 (van deze missie keerde de bemanning niet terug)
Warrant Officer Second Class John Albert 'Bert' Haugh
John Albert 'Bert' Haugh werd geboren in september 1922 als zoon van van John Henderson Haugh en Ethel Fowler te West Derby, Engeland. Bert had een oudere zus genaamd Ethel Marjorie Haugh (1919).
Op een gegeven moment meldde Bert zich aan voor bij de Royal Air Force. Hier werd hij toegelaten en kon hij beginnen aan zijn opleiding tot navigator. Hij kreeg uiteindelijk identificatienummer '1451249'. Bert volgde zijn opleiding onder anderen aan RAF Cranwell, waar hij in december 1942 zat. Vanaf hier schreef Bert een brief aan zijn ouders en zus:
"Lieve Ma, Pa en Marjorie,
Hartelijk dank voor jullie pakketje dat we vandaag in goede orde hebben ontvangen. Het was heel goed van jullie, als je bedenkt dat jullie nog wat cadeautjes voor me hebben. Bedankt ook voor jullie beste wensen voor mijn kerst.
Hoewel ik denk dat ik wel van mijn kerst alleen zal genieten, moet ik toegeven dat het niet zoiets zal zijn als al mijn andere kerstmissen. Als ik aan Kerstmis denk, associeer ik het natuurlijk automatisch met jullie drie, en ik moet zeggen dat toen ik vandaag jullie brieven las, ik een beetje heimwee kreeg naar de tijd dat ik weg ben geweest. Toch moeten we proberen te denken aan alle andere gezinnen die zich in een soortgelijke situatie als wij bevinden - velen van hen zijn er helaas slechter aan toe.
Je kunt je voorstellen dat we op eerste kerstdag weer aan het voetballen waren op het Squadron. Ik ga ook naar een dansfeest hier op tweede kerstdag.
Ik heb vannacht op wacht gestaan - het was erg somber en mistig op het vliegveld in de kleine uurtjes van vanochtend. Toch zal het misschien mijn laatste zijn hier op Cranwell. Ik kan je niet zeggen wanneer ik weer thuis ben, maar dat zal niet lang meer duren. Ik ben tot nu toe goed door de wacht gekomen en we hebben nog maar twee opleidingen te gaan.
Dat is alles voor nu, maar voordat ik eindig wens ik jullie het allerbeste voor Kerstmis, en zoals je zegt, ma, laten we hopen dat we allemaal samen zijn voor de volgende.
Tot ziens voor nu, Liefs, Bert"
Uiteindelijk werd Bert toebedeeld aan No.9 Operational Training Unit (OTU) en later aan No.13 Operational Training Unit (OTU). Na hier zijn opleiding voltooid te hebben werd Bert op 18 oktober 1944 toebedeeld aan RAF 21 Squadron. Hier vloog hij met zijn piloot George Richard Nowell de volgende missies:
-
29 op 30 oktober 1944; Strafing, in Mosquito LR388 (tijdens deze missie werden meerdere goederentreinen beschoten)
-
2 op 3 november 1944; Strafing, in Mosquito LR353 (tijdens deze missie werd een lichtfakkel boven Rotterdam afgeworpen, dit om mogelijk doelen te verlichten. De bemanning nam echter niks noemenswaardig waar)
-
19 op 20 november 1944; Strafing, in Mosquito NS889
-
20 op 21 november 1944; Strafing, in Mosquito HR162
-
4 op 5 december 1944; Strafing, in Mosquito NS843 (tijdens deze missie werd Venlo gebombardeerd)
-
6 op 7 december 1944; Strafing, in Mosquito PZ297 (tijdens deze missie werd een onbekend doel gebombardeerd en op de terugweg werd Deldern aangevallen)
-
17 op 18 december 1944; Strafing, in Mosquito PZ297 (tijdens deze missie zou de scheepsvaart bij Lemmer worden aangevallen, echter ervaarden de eerste toestellen zware bewolking waardoor de Mosquito's teruggeroepen werden)
-
18 op 19 december 1944; Strafing, in Mosquito NS903 (tijdens deze missie werd een kruispunt gebombardeerd en vervolgens drie gemotoriseerde voertuigen met de boordwapens beschoten)
-
23 op 24 december 1944; Strafing, in Mosquito NS990
-
3 januari 1945; Strafing, in Mosquito PZ305
-
5 januari 1945; Strafing, in Mosquito NT200 (tijdens deze missie werd Schleiden gebombardeerd)
-
12 januari 1945; Strafing, in Mosquito NS990 (tijdens deze missie werd St. Vith gebombardeerd)
-
14 januari 1945; Strafing, in Mosquito NS943 (onderweg kwam de bemanning een V-1 vliegende bom tegen die zij aanvielen)
-
19 op 20 januari 1945; Strafing, in Mosquito NS990
-
22 januari 1945; Strafing, in Mosquito NS990 (tijdens deze missie werd Ophoven gebombardeerd. Onderweg werd een baken aangevallen en kwam de bemanning een V-1 vliegende bom tegen die zij aanvielen)
-
28 januari 1945; Strafing, in Mosquito PZ307 (tijdens deze missie werd een onbekende fabriek gebombardeerd)
-
4 op 5 februari 1945; Strafing, in Mosquito NS990 (tijdens deze missie werd Ommen gebombardeerd)
-
7 op 8 februari 1945; Strafing, in Mosquito NS843
-
9 op 10 februari 1945; Strafing, in Mosquito NT200
-
10 februari 1945; Strafing, in Mosquito NS990 (tijdens deze missie werd Geldern gebombardeerd)
-
14 op 15 februari 1945; Strafing, in Mosquito NS990
-
22 februari 1945; Strafing, in Mosquito NS990 (tijdens deze missie werden twee goederentreinen aangevallen en werden de bommen afgeworpen op een kruising)
-
25 op 26 februari 1945; Strafing, in Mosquito NS990 (tijdens deze missie werd Ahlen gebombardeerd)
-
28 februari 1945; Strafing, in Mosquito PZ444 (tijdens deze missie werden twee goederentreinen aangevallen en werden de bommen afgeworpen op een kruising)
-
2 maart 1945; Strafing, in Mosquito PZ444 (de missie werd vroegtijdig afgebroken omdat de generator aan boord kapot was)
-
3 op 4 maart 1945; Strafing (aan beide kanten van de Rijn in het Ruhrgebied), in Mosquito PZ444
-
7 maart 1945; Strafing (ten noorden van het Ruhrgebied), in Mosquito RS532 (tijdens deze missie werd Isselburg gebombardeerd)
-
10 maart 1945; Strafing (ter ondersteuning van het 1ste Amerikaanse Leger), in Mosquito RS532 (tijdens deze missie werd het spoorwegemplacement bij Siegburg gebombardeerd)
-
30 op 31 maart 1945; Strafing, in Mosquito RS532 (tijdens deze missie werd Fürstenau gebombardeerd)
-
31 maart op 1 april 1945; Strafing, in Mosquito RR162 (tijdens deze missie werd Hildesheim gebombardeerd)
-
2 april 1945; Strafing, in Mosquito RS532
-
3 april 1945; Strafing, in Mosquito NT124 (tijdens deze missie werd Hildesheim gebombardeerd)
-
4 april 1945; Strafing, in Mosquito RS532
-
7 april 1945; Strafing, in Mosquito RS573 (tijdens deze missie werden verschillende voertuigen onder vuur genomen)
-
9 op 10 april 1945; Strafing, in Mosquito RS532
-
11 april 1945; Strafing, in Mosquito NT200
-
12 april 1945; Strafing, in Mosquito NT200 (een half uur na opstijgen ervaarde de bemanning problemen met de motoren waarop ze besloten terug te keren)
-
15 op 16 april 1945; Strafing, in Mosquito PZ471 (tijdens deze missie werd Neumünster gebombardeerd)
-
20 april 1945; Strafing, in Mosquito NT200 (tijdens deze missie werd een stuk van de Autobahn aangevallen)
-
23 april 1945; Strafing, in Mosquito RS532 (van deze missie keerde de bemanning niet terug)
Het is mogelijk dat Mosquito RS532 YH-E de naam ‘No Hell’ droeg, als toespeling op de achternaam van piloot George R. Nowell.
Tijdens deze missie werd Mosquito RS532 YH-E waarschijnlijk aangevallen door een Duitse nachtjager of geraakt door Duits luchtafweergeschut. De bemanning trachtte zo ver mogelijk terug te komen naar bevrijd gebied. De schade was uiteindelijk zodanig dat het toestel niet meer te redden was en in brand vloog. Hierdoor waren beide bemanningsleden genoodzaakt het toestel, dat op lage hoogte vloog, per parachute te verlaten. Door de geringe hoogte gingen de parachutes echter niet volledig open en overleefden zij hun sprong niet. Mosquito RS532 YH-E en haar bemanning stortten om 05:10 uur neer in dan al bevrijd Schoonebeek.
De brandende resten van Mosquito RS532 YH-E op 23 april 1945
Bron: Beeldbank WO2 – NIOD
Doordat Schoonebeek al bevrijd was ging de begrafenis er veel publieker aan toe dan tijdens de oorlog gebeurde. “Alhier zijn op plechtige wijze begraven de bij Schoonebeek op maandagmorgen verongelukte beide Engelsche vliegeniers. Moest dat voorheen steeds in alle stilte geschieden, thans waren wij in de gelegenheid onze hulde aan deze gevallen jonge helden openlijk te uiten. De uitvaart vond plaats uit het gemeentehuis. Voorop het muziekcorps, achter de baar alle leden van de Roode Kruis-afdeling en EHBO. Het geheel maakte een grootse indruk. Tijdens het neerlaten van de kisten speelde de muziek de melodie van psalm 116, terwijl daarna het Engelsche volkslied werd gespeeld. Het vuurpeloton van de NBS bracht hierna een drievoudig salvo als eresaluut aan de gevallen kameraden. Diep onder indruk van deze ontroerende plechtigheid verliet de grote menigte de begraafplaats” luidde een krantenartikel in de Nieuw Coevorder Courant van 30 april 1945.
Laten we de herinnering levendig houden aan wat Flying Officer George Richard Nowell en Warrant Officer Second Class John Albert ‘Bert’ Haugh voor onze vrijheid deden.
George R. Nowell
Piloot
KIA
John A. Haugh
Navigator
KIA
Beide bemanningsleden van Mosquito RS532 YH-E zijn begraven op de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Schoonebeek.
Rust in vrede.
De graven van beide bemanningsleden
Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!