Halifax Mk.II W7651 DY-M, RAF 102 (Ceylon) Squadron, No.4 Group

Neergestort te Radewijk op 17 juni 1942

William R. Davies

Piloot

KIA

Francis G. Peebles

Co-piloot

KIA

Edward F. Lloyd

Navigator

MIA

Daniel Hanlon

Boordwerktuigkundige

KIA

John E. Sumpton

Radiotelegrafist

MIA

Ian Duncan

Bommenrichter

MIA

Harry Smith

Boordschutter

KIA

Ernest Jackson

Boordschutter

KIA

In de nacht van 16 op 17 juni 1942 voerde de Royal Air Force met 106 bommenwerpers een aanval uit op Essen. Maar zestien bommenwerpers erin slaagden Essen te vinden. 56 andere bommenwerpers bombardeerden gelegenheidsdoelen waarvan 45 toestellen Bonn als secundair doel bombardeerden. Eén van deze toestellen die deelnam aan deze aanval op Bonn was Halifax Mk.II W7651 DY-M van RAF 102 (Ceylon) Squadron.

Op de terugweg, na het bombarderen van Bonn, werd Halifax W7651 DY-M kort voor 03:00 uur onderschept en aangevallen door een Duitse Messerschmitt Bf 110 nachtjager van 8. Staffel, Nachtjagdgeschwader 1, die afkomstig was van vliegbasis Twente. De Duitse nachtjager werd gevlogen door piloot Oberleutnant Wilhelm Dormann. Halifax W7651 DY-M stortte als gevolg van deze aanval rond 03.00 nabij Radewijk neer.

Alle acht bemanningsleden kwamen bij de crash om het leven. Vijf van de bemanningsleden werden begraven. Zij werden begraven op de Protestantse Begraafplaats te Hardenberg. De andere drie bemanningsleden zijn tot op heden vermist. Zij worden herdacht op het Runnymede Memorial.

Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!


Wellington Mk.III DF639 AA-N, RAF 75 (New Zealand) Squadron, No.3 Group

Neergestort te Schuinesloot op 6 oktober 1942

George W. Rhodes

Piloot

KIA

Walter J. Howes

Waarnemer

KIA

John Forman

Radiotelegrafist

KIA

Geoffrey Slater

Neuskoepelschutter

KIA

John Forbes

Staartschutter

KIA

In de nacht van 6 op 7 oktober 1942 stegen 237 Britse bommenwerpers op voor een aanval op Osnabrück. Eén van deze toestellen betrof Wellington Mk.III DF639 AA-N van RAF 75 (New Zealand) Squadron. De formatie vloog een vrij directe route, die zo geplot was om zwaarbeveiligde gebieden en grote steden te ontwijken. Er werd gehoopt dat de Pathfinder toestellen op deze manier ongehavend het doel konden bereiken én markeren.

Het is onbekend of Wellington DF639 AA-N het doel heeft weten te bereiken. Wat wel bekend is, is dat het toestel rond 23:00 uur werd onderschept door een Duitse Do217J nachtjager van Stab I. Gruppe, Nachtjagdgeschwader 3, gevlogen door Leutnant Johannes ‘Hans’ Krause. Wellington DF639 AA-N stortte als gevolg van deze aanval om 23:04 nabij Schuinesloot neer.

Bij de crash kwamen alle vijf bemanningsleden om het leven. Zij werden begraven op de Protestantse Begraafplaats te Hardenberg.

Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!


Lancaster Mk.I ED391 AR-E, RAAF 460 Squadron, No.1 Group

Neergestort te Kloosterhaar op 30 maart 1943

Kenneth H. Grenfell

Piloot

KIA

George E. Lewis

Boordwerktuigkundige

KIA

Stephen F.S. McCullagh

Navigator

KIA

Philip W. Dunn

Radiotelegrafist

KIA

Ronald Cordingley

Bommenrichter

KIA

Robert L. Potter

Boordschutter

KIA

Sidney G. Webb

Boordschutter

KIA

In de nacht van 29 op 30 maart 1943 stegen 329 Lancasters, Halifaxes en Stirlings op voor een aanval op Berlijn. Tegelijkertijd stegen ook 149 Wellingtons op die met behulp van het radargeleidesysteem ‘Oboe‘ een aanval op Bochum uitvoerden. Beide formaties kregen te maken met het slechte weer, waaronder ijsvorming en bliksem. Door het slechte weer keerden tenminste 120 toestellen terug naar hun basissen. Een van deze toestellen was Lancaster Mk.I ED391 AR-E van RAAF 460 Squadron.

Op de terugweg werd Lancaster ED391 AR-E boven het grensgebied aangevallen door Unteroffizier Christian Költringer van 7. Staffel, Nachtjagdgeschwader 1, vliegende in Bf 110F-4 G9+AR Wnr. 4668. Unteroffizier Christian Költringer voerde twee aanvallen uit voordat Lancaster ED391 AR-E neerstortte. Echter wist één van de boordschutter van Lancaster ED391 AR-E, Sergeant Sidney G. Webb, zijn Browning .303 Mark II machinegeweren op de Bf 110F-4 van Unteroffizier Christian Költringer te richten.

Lancaster ED391 AR-E stortte rond 04:15 uur neer waarbij alle zeven bemanningsleden om het leven kwamen. Sommige bemanningsleden wisten het toestel nog te verlaten maar door de geringe hoogte functioneerden hun parachutes niet naar behoren. Een paar minuten later stortte ook Bf 110F-4 G9+AR Wnr. 4668 neer nabij Vriezenveen waarbij ook haar twee bemanningsleden om het leven kwam.

Bij de crash kwamen alle zeven bemanningsleden om het leven. Zij werden begraven op de Protestantse Begraafplaats te Hardenberg.

Klik hier om naar het informatiepaneel te gaan!


Consolidated B-24H Liberator 42-7567 ‘Wacky Donald’, 700th Bomb Squadron445th Bomb Group

Neergestort te Baalder op 24 februari 1944

Robert A. Blomberg

Piloot

KIA

Donald H. Widmark

Co-piloot

POW

Emery J. Varga Jr.

Navigator

POW

William J. McKee Jr.

Bommenrichter

POW

Clement F. Leone

Radiotelegrafist

EVD/POW

Richard E. McCormick

Boordwerktuigkundige

KIA

Edward T. Cooper

Buikkoepelschutter

KIA

Eugene A. Hickey

Zijschutter

POW

John Gunning

Zijschutter

KIA

John J. Sheppard

Staartschutter

KIA

Op 24 februari 1944 stegen 867 Amerikaanse bommenwerpers vanuit Engeland op naar diverse doelen, waaronder Schweinfurt en Gotha, in Duitsland. De formatie bommenwerpers werd geëscorteerd door diverse Fighter Groups bestaande uit honderden P-38 Lightnings, P-51 Mustangs en P-47 Thunderbolts.

Boven het doel Gotha werd B-24H 42-7567 ‘Wacky Donald’ aangevallen door Duitse Fw 190 jagers die het toestel zwaar beschadigden en in brand schoten. Tevens raakte Master Sergeant John Gunning gewond en sneuvelde Staff Sergeant Edward T. Cooper. Desondanks zette het toestel koers naar Engeland, maar verloor het gestaag hoogte.

Toen het toestel de Duits-Nederlandse grens naderde werd het vanaf de grond al rokend waargenomen. Het toestel was niet meer te houden, en vijf bemanningsleden wisten het toestel per parachute te verlaten. Niet lang daarna ontplofte het toestel plotseling midden in de lucht. De brandende resten stortten met de anderen vijf bemanningsleden bij Baalder naar beneden. De gesneuvelde bemanningsleden werden begraven op de Protestantse Begraafplaats te Hardenberg.


AVRO Lancaster Mk.III LM658 HW-H, RAF 100 Squadron, No.1 Group

Neergestort te Bergentheim op 14 augustus 1944

Harold Paston-Williams

Piloot

EVD

Christopher Holland

Co-piloot

KIA

Gerald Hood

Navigator

EVD/EXC

John A. Downie

Boordwerktuigkundige

EVD

Laurence R. Watts

Radiotelegrafist

KIA

Benjamin Ramsden

Bommenrichter

KIA

Robert S. Williams

Rugkoepelschutter

KIA

Bruce A. David

Staartschutter

POW

Op 12 augustus 1944 stegen 379 Lancasters en Halifaxes op voor een aanval op Braunschweig. Tegelijkertijd vonden er nog vier andere afleidingsaanvallen plaats. De aanval op Braunschweig gold als een experiment: het doel zou enkel gebombardeerd worden met behulp van de H2S-radar en zonder fysieke markering. Eén van de toestellen naar Braunschweig was Lancaster Mk.III LM658 HW-H van RAF 100 Squadron.

Na succesvol het doel gebombardeerd te hebben werd het toestel vermoedellijk lichtbeschadigd door Flak. Hierdoor koos de bemanning ervoor om een directe route terug naar huis te vliegen, in plaats van de geplande route die via de Duitse Waddeneilanden liep. Uiteindelijk werd het toestel nogmaals geraakt door Flak tussen Osnabrück en Münster. Hierdoor raakte het toestel in brand.

Dit werd op zijn beurt weer waargenomen door een Duitse nachtjager gevlogen door Feldwebel Robert Koch van 6. Staffel, Nachtjagdgeschwader 1. Hij viel het toestel boven het Nederlands-Duitse grensgebied op een hoogte van 5.000 meter aan.

Het lot van het toestel was nu gezegeld en de bemanning had door dat zij snel het toestel moesten verlaten. Terwijl zij dit deden ontplofte het toestel. Drie bemanningsleden kwamen hierbij om het leven en vier bemanningsleden wisten tijdig het toestel te verlaten. Eén van hen werd al snel gevangen genomen, maar de overige drie bemanningsleden wisten met behulp van de lokale bevolking onder te duiken. Op 21 maart 1945 werd Flying Officer Gerald Hood, die een week eerder tijdens een inval gevangen was genomen, standrechtelijke geëxecuteerd door leden van de Geheime Feldpolizie en de SS.

Het lichaam van Flying Officer Gerald Hood werd na de oorlog gevonden en begraven op de Algemene Begraafplaats te Almelo. De drie bij de crash gesneuvelde bemanningsleden werden begraven op de Protestantse Begraafplaats te Hardenberg.


Boeing B-17G Flying Fortress 42-97869 ‘Maid To Order’, 615th Bomb Squadron, 401st Bomb Group

Neergestort the Rheezerveen op 16 februari 1945

Ernest A. Hansen

Piloot

KIA

Joseph S. Chuderewicz

Co-piloot

POW

Morton Greenberg

Navigator

POW

James L. Morrison

Bommenrichter

POW

Joseph V. Del Torto

Radiotelegrafist

KIA

Raymond A. Miller

Boordwerktuigkundige

EVD

Wade T. Brunson

Buikkoepelschutter

KIA

Alonzo A. Karcher

Zijschutter

POW

Leroy M. McKnight

Staartschutter

POW

Op 16 februari 1945 lanceerde de Amerikaanse luchtmacht een aanval op Gelsenkirchen. Boven het doel was er sprake van nevel, die naarmate de aanval vorderde versterkt werd door de contrails van voorgaande bommenwerpers. Hierdoor was het niet mogelijk om visueel te bombarderen.

Eén van deze toestellen die last had van de nevel was B-17G 42-97869 ‘Maid To Order’. Desondanks wist de bemanning succesvol haar bommenlast af te werpen. Niet veel later begon de Duitse luchtafweer hevig te vuren, en werd het toestel in haar rechtervleugel geraakt. De staartschutter zag brandstof weglekken waarna niet veel later de vleugel begon te branden.

Na ongeveer een half uur vliegen was het toestel niet meer te houden, de brand had zich inmiddels in de vleugel gevreten, waarop de piloot het bevel gaf om het toestel te verlaten. Zeven bemanningsleden slaagden hierin, waarna de piloot het toestel draaide om niet in het IJsselmeer te storten. Vervolgens sprong ook de piloot. Echter werd zijn parachute aangevreten door de brand, waardoor hij om het leven kwam toen hij de grond raakte. Hij werd begraven te Avereest en werd na de oorlog gerepatrieerd naar Margraten en uiteindelijk terug naar Amerika.

De andere twee bemanningsleden waren niet in staat het toestel te verlaten. De buikkoepelschutter zou mogelijk in slaap zijn gevallen en daardoor het bevel het toestel te verlaten niet hebben meegekregen, aldus de bommenrichter.

De twee bemanningsleden werden op 20 februari 1945 begraven op de Protestantse Begraafplaats te Hardenberg en na de oorlog gerepatrieerd naar Margraten.


Hawker Typhoon Mk.Ib DN248 HF-K, 183 Squadron, No.84 Group

Neergestort te Bruchterveld op 1 april 1945

Donald P. Drummond

Piloot

KIA

Op 1 april 1945 stegen acht Hawker Typhoons van RAF 183 (Gold Coast) Squadron op vanaf RAF vliegbasis B.91 Kluis, gelegen tussen Malden en Nijmegen. Ondanks het slechte weer stegen de acht toestellen in paren van twee op voor een gewapende verkenning in de omgeving van Hengelo. Eén van deze paren bestond uit Warrant Officer V. Smith, vliegende in Typhoon JP582, en Warrant Officer Donald P. Drummond, vliegende in Typhoon DN248 HF-K.

Het tweetal vielen bij Kloosterhaar terugtrekkende Duitsers aan en claimden twee voertuigen vernietigd. Hiernaast claimden ze ook een militaire personenwagen ten noorden van Coevorden. Ook namen ze een goederentrein, waarschijnlijk uitgerust met Flak, in de buurt van Nijverdal waar.

Door een nog onbekende oorzaak stortte Typhoon DN248 HF-K rond 13:30 uur neer te Bruchterveld. Hierbij kwam piloot Warrant Officer Donald P. Drummond om het leven. Hij werd begraven te Bruchterveld en op 28 april 1945 overgebracht naar de Protestantse Begraafplaats te Hardenberg.

Klik hier om naar het informatiepaneel te gaan!


Bronnen:

  • Archief Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe
  • Nabestaanden Ian Duncan, Daniel Hanlon
  • http://www.lancaster-lm658.co.uk/
  • http://401bg.org/Main/
  • www.findagrave.com

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.