AVRO Lancaster Mk.I ED550 EM-K, RAF 207 Squadron, No.1 Group
Neergestort te Nieuw-Dordrecht op 24 augustus 1943
George W. Osmer
Piloot
KIA
Cyril P. Backlog
Navigator
KIA
Julian G.S. Walker
Boordwerktuigkundige
POW
William M.E. Reid
Radiotelegrafist
KIA
John W. Standish
Bommenrichter
KIA
Donald Fells
Rugkoepelschutter
KIA
Thomas E.C. McKeith
Staartschutter
KIA
Lancaster ED550 EM-K van RAF 207 Squadron steeg om 20:33 uur (Engelse tijd) op van vliegbasis RAF Langar. Op de heenweg kreeg het toestel te kampen met technische problemen. Door deze problemen besloot de bemanning om de missie af te breken. Tijdens de terugreis werd Lancaster ED550 EM-K net voor het de Nederlandse grens passeerde, aangevallen door een Duitse nachtjager.
In verband met de technische problemen van het toestel en in reactie op de aanval van de Duitse nachtjager, loste de bemanning uit voorzorg een deel van de bommenlast. Onbedoeld kwamen de bommen neer op de es tussen Noordbarge en Emmen en veroorzaakte veel glasschade. Vlak voordat Lancaster ED550 EM-K neerstortte, werden nog vele huizen en gebouwen zwaar beschadigd en enkele zelfs volledig verwoest. Dit kwam doordat de bemanning de nog resterende bommenlading afwierp, en op die wijze hoogte probeerde te winnen.
Lancaster ED550 EM-K stortte neer op het huis van familie De Vries aan de Herenstreek in Nieuw Dordrecht, waarbij zes van de bemanningsleden om het leven komen.
Van de bemanning weet alleen Sergeant Julian George Seymour Walker de crash te overleven; hij werd krijgsgevangene gemaakt. De overige bemanningsleden zijn allen begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht.
Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!
De Havilland Mosquito FB Mk.VI HX966 EG-D, RNZAF 487 Squadron, No.2 Group
Neergestort te Klazienaveen op 10 december 1943
Michael L. Frankson
Piloot
KIA
David E. Cake
Navigator
KIA
Op 10 december 1943 steeg Mosquito HX966 EG-D van RNZAF 487 Squadron om 12:45 uur op van vliegbasis RAF Sculthorpe, met de missie om Duitse doelen aan te vallen in de omgeving van Rutenbrock.
Mosquito HX966 EG-D werd voor het laatst gezien op de heenweg toen het de Nederlandse kust passeerde. Hierna is er niks meer bekend over Mosquito HX966 EG-D en beide bemanningsleden. Totdat in de middag rond 14:15 uur het toestel om onbekende reden neerstortte op een perceel bouwland gelegen ten noorden van het Van Echtenskanaal. Tegenwoordig is dit het gebied gelegen tussen de Zuiderkeerkring en Neptunusbaan in Klazienaveen.
Beide bemanningsleden, Flying Officer Michael Lewis Frankson en Flying Officer David Edward Cake, kwamen om bij de crash en zijn begraven op de begraafplaats te Nieuw-Dordrecht.
Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!
AVRO Lancaster Mk.III DV-287 SR-N, RAF 101 Squadron, No.1 Group
Neergestort te Barger-Compascuum op 14 januari 1944
Joseph W. Slater
Piloot
KIA
Maxwell C. Patterson
Co-piloot
KIA
Alexander H. Walmsley
Navigator
EVD
Arthur W.L. Schneider
Boordwerktuigkundige
KIA
Peter Mitchell
Radiotelegrafist
KIA
Stanley E. Watchorn
Bommenrichter
KIA
Leonard Easdon
Rugkoelepschutter
KIA
George T. McLatchie
Staartschutter
KIA
John F. Stafford
SpecOps ABC
KIA
Op 14 januari 1944 steeg Lancaster DV287 SR-N van RAF 101 Squadron op van RAF Ludford Magna in Engeland om deel te nemen aan het eerste belangrijke bombardement op Braunschweig, Duitsland van dat jaar. Als deel van een formatie van 498 bommenwerpers was Lancaster DV287 SR-N uitgerust met ABC-apparatuur om de Duitse radar te ontregelen. Het toestel maakte tevens deel uit van de eerste groep Pathfinders: een elite-eenheid die de taak had voor de bommenwerperstroom aan te vliegen en het doel voor hen te markeren. Het toestel was één van drie Lancasters van het 101 RAF Squadron die verloren zijn gegaan tijdens deze missie.
Rond 18:40 uur werd Lancaster DV287 SR-N waargenomen door een Duitse nachtjager op een hoogte van 19.500 ft. (6000m). Lancaster DV287 SR-N werd, geheel onopgemerkt door de bemanning, aangevallen met als gevolg zware schade aan de romp en aan de linker vleugel. Vrijwel direct brandde de linker vleugel en daarna brak er ook brand uit in de romp van het toestel. Lancaster DV287 SR-N had brandstof aan boord om nog vijf uur te vliegen en droeg daarnaast ook de complete bommenlast. Al snel greep het vuur verwoestend om zich heen. Korte tijd later stortte Lancaster DV287 SR-N al brandend naar beneden en explodeerde vlak boven de grond.
Van de bemanning weet alleen Flying Officer Alexander Hoyle Walmsley de crash te overleven; hij werd krijgsgevangene gemaakt. De overige bemanningsleden zijn allen begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht.
Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!
Boeing B-17G Flying Fortress 42-37886 ‘Blitzing Betsy’, 562nd Bomb Squadron, 388th Bomb Group
Neergestort te Zwartemeer op 6 maart 1944
Lowell H. Watts
Piloot
POW
Robert M. Kennedy
Co-piloot
POW
Emmett J. Murphy
Navigator
POW
Edward J. Kelley
Bommenrichter
POW
Ivan N. Finkle
Radiotelegrafist
POW
Joseph B. Ramsey
Boordwerktuigkundige
POW
Robert M. Sweeney
Buikkoepelschutter
KIA
Raymond E. Hess
Rechter zijschutter
KIA
Donald W. Taylor
Linker zijschutter
KIA
Harold A. Brassfield
Staartschutter
KIA
Terugkerend van een aanval op Berlijn op maandag 6 maart 1944, wordt B-17G 42-37886 ‘Blitzing Betsy’ boven het grensgebied aangevallen door meerdere Duitse jagers. De schade is groot: het hele toestel staat in brand.
Meteen hierna volgde een ‘mid-air’ botsing met B-17G 42-40054 ‘Jinny’, waarvan de stuurboordvleugel en de daarin aanwezige brandstoftanks open werden gerukt. De bemanning is genoodzaakt het toestel te verlaten. Al snel volgt een explosie die meerdere bemanningsleden het vliegtuig uit blaast. Zes bemanningsleden weten het toestel veilig te verlaten. De overige vier bemanningsleden slaagden hier echter niet in, en kwamen om bij de crash.
De gesneuvelde bemanningsleden werden tijdelijk begraven op de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht. Zij werden na de oorlog gerepatrieerd naar het Militaire Ereveld Margraten of terug naar de Verenigde Staten.
Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!
AVRO Lancaster Mk.II LL684 JI-B2, RAF 514 Squadron, No.3 Group
Neergestort te Zwartemeer op 22 maart 1944
John B. Underwood
Piloot
KIA
Ivor J. F. Rich
Navigator
KIA
Albert W. Johnson
Boordwerktuigkundige
KIA
Richard J. Day
Radiotelegrafist
KIA
Wyman D. McPhee
Bommenrichter
POW
Robert C. Sime
Rugkoepelschutter
POW
Howell John
Staartschutter
KIA
Op 22 maart 1944 steeg Lancaster Mk.II LL684 JI-B2 van RAF 514 Squadron om 18:26 uur op van vliegbasis RAF Waterbeach. Het toestel maakte deel uit van een formatie van 816 vliegtuigen die een aanval uitvoerden op Frankfurt.
Vermoedelijk heeft Lancaster LL684 JI-B2 met technische problemen te kampen gehad en heeft men om die reden net ten noorden van Osnabrück besloten terug te keren naar de basis. Op de terugweg is het vliegtuig aangevallen door een Duitse nachtjager en ten westen van de Kamerlingswijk bij Zwartemeer is het toestel neergestort.
Van de bemanning weten alleen Flying Officer Wyman Douglas McPhee en Sergeant Robert Charles Sime de crash te overleven; zij werden krijgsgevangenen gemaakt. De overige bemanningsleden zijn allen begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht.
Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!
AVRO Lancaster Mk.III ND963 OL-H, RAF 83 Squadron, No.8 (Pathfinder) Group
Neergestort te Nieuw-Weerdinge op 22 mei 1944
Ken A. Lane
Piloot
POW
John A. Jones
Navigator
KIA
Richard F. Raymond
Boordwerktuigkundige
POW
John S.A. Aspinall
Radiotelegrafist
POW
Donald E. Cope
Bommenrichter
POW
Stanley J. Hall
Rugkoepelschutter
KIA
Ernest A. Davies
Staartschutter
KIA
Op 22 mei 1944 steeg Lancaster Mk.III ND963 OL-H van RAF 83 Squadron op van vliegbasis RAF Coningsby. Het toestel maakte deel uit van een formatie van 235 vliegtuigen die een aanval uitvoerden op Braunschweig.
Op de heenweg naar het doel wordt Lancaster ND963 OL-H onderschept door een Duitse nachtjager. Door deze aanval staat de hele linker vleugel in brand, tevens raakt het toestel nagenoeg onbestuurbaar. De bemanning is genoodzaakt het toestel te verlaten. Al snel volgt een explosie die een aantal bemanningsleden het vliegtuig uit blaast.
Vier bemanningsleden weten de crash te overleven; zij werden krijgsgevangenen gemaakt. De overige bemanningsleden zijn allen begraven in de Commonwealth War Graves sectie van de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht.
Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!
Consolidated B-24H Liberator 42-95080 ‘Super Wolf’, 790th Bomb Squadron, 467th Bomb Group
Neergestort te Valthe op 16 februari 1945
John D. Mullican
Piloot
POW
Jay S. Young
Co-piloot
POW
William J. Caselton
Navigator
POW
William H. Willis
Bommenrichter
POW
Mervyn Levin
Radiotelegrafist
POW
Walter M. Sies
Boordwerktuigkundige
KIA
Francis W. Connor Jr.
Radaroperateur
POW
Carl R. Pratt
Rechter zijschutter
POW
Matt J. Brletich
Linker zijschutter
POW
Leonard E. Tomaski
Staartschutter
POW
Op 16 februari 1945 vertrok B-24H 42-95080 ‘Super Wolf’ van de vliegbasis RAF Rackheath als onderdeel van een aanvalsgolf van 174 toestellen met als doel een rangeerterrein bij Osnabrück. Op de terugweg werd B-24H 42-95080 ‘Super Wolf’ geraakt door Flak. Meerdere Flak-granaten ontploften in het toestel en veroorzaakten grote schade.
Rond 15:30 uur stortte B-24H 42-95080 ‘Super Wolf’ als gevolg van de beschieting neer. De tien bemanningsleden wisten met hun parachute het toestel tijdig te verlaten. Acht van hen werden direct krijgsgevangen gemaakt en een ander bemanningslid werd enkele dagen later ook gevangen genomen. Eén bemanningslid, Sergeant Walter Murphy Sies, kwam om nadat zijn parachute niet opende.
Hij werd tijdelijk begraven op de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht en werd na de oorlog gerepatrieerd naar het Militaire Ereveld Margraten.
Klik hier om naar het Lost Wings informatiepaneel te gaan!
Boeing B-17G Flying Fortress 42-31919 ‘Evanton Babe’, 730th Bomb Squadron, 452nd Bomb Group
Noodlanding gemaakt te vliegbasis RAF Metfield, Suffolk op 6 maart 1944
Walter J. Ziegele
Bommenrichter
KIA
Terugkerend van een aanval op Berlijn op maandag 6 maart 1944, wordt B-17G 42-31919 ‘Evanton Babe’ rond 16:00 uur, nadat het al eerder door Flak beschadigd was, aangevallen door verschillende Duitse jagers. Als gevolg van deze aanval begon motor nr. 4 te branden. Wegens dreigend explosiegevaar kreeg de bemanning het bevel om het vliegtuig te verlaten. Vrij kort nadat de piloot het bevel gegeven had om het toestel te verlaten, brak motor nr. 4, inclusief de motorgondel, af van de vleugel en viel naar beneden. Hiermee verdween het vuur.
Op dat moment was de piloot nog de enige aan boord en hij besloot om de B-17G 42-31919 ‘Evanton Babe’ terug naar Engeland te vliegen. Daar maakte hij op vliegbasis RAF Metfield een geslaagde noodlanding. Van de bemanningsleden die door middel van hun parachute het toestel hadden verlaten, werden er 7 krijgsgevangen gemaakt. Eén van hen wist te ontsnappen en bereikte op 27 november 1944 Engeland. Helaas functioneerde de parachute van de bommenrichter, Second Lieutenant Walter J. Ziegele niet: hij verongelukte in Zuidbarge.
Hij werd tijdelijk begraven op de Algemene Begraafplaats te Nieuw-Dordrecht en werd na de oorlog gerepatrieerd naar het Militaire Ereveld Margraten.
Bronnen:
- Archief Stichting Luchtoorlog Onderzoek Drenthe
- Nabestaanden Howell John
- www.findagrave.com