Datum | 16 september 1942 |
Basis & tijd | RAF Finningley, 20:26 uur |
Eenheid | No.25 OTU |
Registratie | BJ969 |
Code | PP-B of ZP-B |
Locatie & tijd | Kleinringe, 23:07 uur |
Bemanning | Piloot: FSgt Arthur Franklin Rees, WIA/POW Navigator: Sgt Edmund Arden Hall, KIA Radiotelegrafist: Sgt Robert Harry Fuller, KIA Bommenrichter: Sgt Herbert Windsor Crock, KIA Boordschutter: Sgt James Francis Joseph Oakley, KIA |
Opmerkingen | In de nacht van 16 op 17 september 1942 lanceerde de Royal Air Force een aanval op de Krupp fabrieken te Essen. In totaal stegen er 368 bommenwerpers op om het doel te bombarderen, wat tussen 22:50 en 23:50 uur gebeurde. De aanviel verliep in drie golven die zo waren gepland om maximale schade aan te richten. In de tweede golf vlogen ook een aantal Operational Training Unit (OTU) toestellen mee. Deze toestellen werden bemand door bommenwerperbemanningen in spe, die tijdens hun opleiding af en toe een operationele missie vlogen om ervaring op te doen. Eén van deze bommenwerpers betrof Wellington BJ969 ??-B, van No.25 OTU. Dit toestel was om 20:26 uur (Engelse tijd) opgestegen vanaf RAF Finningley. Vermoedelijk raakte de bemanning ietwat de koers kwijt op de heenweg naar het doel: de geplande route liep namelijk zo dat de toestellen ter hoogte van Kampen zouden afbuigen naar het zuidoosten, om direct naar Essen te vliegen. Het toestel zou uiteindelijk een kleine 70 kilometer van de route neerstorten. Hoe dan ook werd Wellington BJ969 ??-B om even na 23:00 uur aangevallen door een Duitse Bf 110 nachtjager, gevlogen door Leutnant Eberhard Gardiewski en Unteroffizier Abromeit welke toebehoorde aan 6. Staffel, Nachtjagdgeschwader 2 (6./NJG 2). Door hun aanval begon Wellington BJ969 ??-B in één van haar motoren te branden. Niet veel later, om 23:07 uur, ontplofte het toestel op een hoogte van 4000 meter, zo’n 20 kilometer ten westen van Lingen. Van de bemanning wist alleen piloot Flight Sergeant Arthur Franklin Rees zich in veiligheid te brengen. Echter, door kneuzingen aan zijn rechterhand en knie was hij niet instaat te ontsnappen. Hij werd al snel gevangen genomen en zat de rest van de oorlog uit in verschillende krijgsgevangenenkampen. De overige vier bemanningsleden kwamen allen om het leven. Om een nog onbekende reden werden zij niet te Lingen begraven (de gebruikelijke locatie), maar te Rheine. Na de oorlog werden zij gerepatrieerd naar het Reichswald Forest War Cemetery te Kleve. |
Heeft u meer informatie over deze crash? Lever het aan!